четвер, 18 грудня 2014 р.

Майстер-клас.Розвиваючий метод кроссенс



Відео майстер-класу Чемересюк Н Б


У XXI столітті час диктує нові вимоги до процесу навчання школярів. Необхідно зробити перехід від парадигми знань, умінь, навичок до парадигми розвитку особистості учнів. Особистості здатної бачити мету, домагатися усвідомленого отримання знань і застосовувати їх у життєвих ситуаціях, особистості здатної працювати у співпраці, бути комунікабельною, нестандартно мислити.
Л. М. Толстой говорив: «Якщо учень в школі не навчився самнічого створювати, то и в житті він буде тілько наслідувати, копіювати ...».
Розвиваючий метод «кроссенс» сприяє формуваня креативності, співпраці,комунікації і критичного мислення учнів.
Слово "кроссенс" означає "перетин смислів" і цей метод розроблений Сергієм Федіним - письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором технічних наук, художником і філософом. Метод кроссенс, вперше опублікований в 2002 році Він являє собою стандартне поле з дев'яти квадратиків, в яких поміщені зображення.

Ваше завдання - пояснити кроссенс, скласти розповідь - асоціативний ланцюжок, за допомогою взаємозв'язку зображень. Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу декілька. Зв'язки можуть бути як поверхневими, так і глибинними, але в будь-якому випадку це відмінна вправа для розвитку логічного і творчого мислення.
Читати кроссенс потрібно зверху вниз і зліва направо ,далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 5 квадраті, таким чином виходить ланцюжок загорнутий «равликом». Почати можна як з першої, так і з будь впізнаваноїкартинки. Центральним є квадрат з номером 5. За бажанням автора, він може бути пов'язаний за змістом з усіма зображеннями в кроссенсі . Зазвичай же потрібно встановити зв'язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7, 7-8, 4=8-9, а також по центральному хресту між квадратами 2- 5, 6-5, 8-5 і 4-5.
Застосування кроссенса на уроці:
 при вивченні нового матеріалу: виведення теми уроку; установка проблемної ситуації;
 при закріпленні та узагальненні вивченого матеріалу;
 творче домашнє завдання.
Алгоритм складання кроссенса:
1) визначити тематику, загальну ідею;
2) пошук і підбір зображень, що ілюструють елементи;
3) виділити 9 елементів - зображень, які мають відношення до ідеї, теми;
4) знайти зв'язок між елементами, визначити послідовність;
5) сконцентрувати сенс в одному елементі (5 - й квадрат);
6) виділити відмітні риси, особливості кожного елемента.


Пояснення кроссенса на тему «Походження та розвиток людини».

1 - Початком живого є клітина;
2 - як будь-який живий організм людина теж складається з клітин;
3 - розвиток людини починається у водному середовищі, саме у воді відбувається еволюційне становлення простих одноклітинних організмів у складні багатоклітинні;
4 - науково обґрунтував еволюційні ідеї англійський  вчений Ч. Дарвін;
5 - одна з праць Ч. Дарвіна - «Походження людини»;
6 - але у своїй праці Ч. Дарвін вказав лише біологічне становлення людини, не торкнувшись соціального і культурного розвитку, важливу роль в якому грає інтелект;
7 - саме через розвиток інтелекту, формування досвіду і передачу його іншим поколінням відбувається всебічний розвиток людини;
8 - розвиток людини можна порівняти з квітучим, плодоносним деревом;
9 - «плоди дерева» - знання людини ведуть до гармонії, відображеної символічно на малюнку Леонардо да Вінчі Вітрувіанська людина.

Як тільки Ви оволоділи «базовим» рівнем пояснення кроссенса, перед вами вихід на новий рівень: виділення елементів, що мають 3 і більше зв'язків (хрест, основа).
Більш високий рівень це заміна прямих образів і асоціацій на непрямі, символічні, тоді кроссенс необхідно розгадати, а не пояснити!



 1 - Колиска життя Африка 
2 - Австралопитек предок людини ;
3 - зубило це перше знаряддя людини 
4 - еволюційна зміна черепа людини ;
5 - захист печерних людей - ;
6 - перші грецькі школи, навчання писемності;
7 - розселення людини по Земній кулі 
8 - вакцинація;
9 - електронна освіта.

Удачи Вам, творчості та мудрості на уроках!

Мудрість є пізнання загальності речей.
Франческо Патриці

Немає коментарів:

Дописати коментар